تازه ها
Home / زنان / به مناسبت هشتم مارس روز جهانی زن

به مناسبت هشتم مارس روز جهانی زن

زن لر و ستم مضاعف .
تاریخ ایران مذکر است و از مردانگی وشجاعت و اتفاقات و حوادثی روایت میکند که تمامی کنشگران آن مردها بوده اند . جامعه ایران در مجموع مردسالار است ؛ برای ادامه پادشاهی ؛ موجودیت فرزند ذکور در اولویت امور کشورداری قرار میگرفت و از همین منظر؛ اولین تبعیض و بی عدالتی نسبت به جنسیت زن در جامعه سنتی باستان فرم گرفت که تاکنون؛ متاسفانه هنوز ادامه یافته است . بعدهانقش تخریبی و زن ستیز مذهب هم بدان افزوده گشت که باعث نزول شان اجتماعی زن گردید و در جامعه متحجر مذهبی ؛ شلاق و شکنجه و سنگسار و زندان و اعدام هم بدان اضافه گشت .
زنان لرستان؛ اضافه بر تحمل این ناملایمات ؛ از یک ستم ملی هم رنج میبرند . زن لر به حاشیه رانده شد زیرا دارای تفاوتهای فرهنگی و اجتماعی بود و شرایط و نحوه زیست او باعث شده بود تا شرایط او فرق کند با زنان فارس زبان طبقه حاکم .تعامل بازبان بیگانه مهم ترین چالش دختران و بانوان لر است . نوباوگان لر در اولین روزهای کودکستان و دبستان باید به زبان نامادری آموزش راشروع کنند و دراینجا اولین و سخت ترین ضربه روحی به آنان وارد میشود که تمام شخصیت اورا تحت تاثیر قرار میدهد . این امر باعث ترک تحصیل و خانه نشینی و عدم اشتغال وی میگردد . در ادامه ستم ملی ؛ پدیده مهاجرت داخلی هم بدان افزوده میگردد و بانوان ما مجبور میشوند در حاشیه شهرها به کارهای نه چندان شایسته که درخور آنان نمیباشد ؛ با آبرومندی و فداکاری کار کنند تا بتوانند نسل بعدی خودرا با زبان بیگانه آشنا سازند و به مدارج بالاتر تحصیلی برسانند .
جنبش فمینیستی و برابر طلبی زنان ایرانی امروزه گسترش یافته است . اما در میان این فعالیتها هیچگاه از زن لر نامی برده نمیشود . اصولا از زنان ملیتهای غیر فارس هیچگاه در هیچ رسانه فارسی زبانی نامی برده نمیشود . بانوان لرستان باید سازمانهای مدافع زنان خودرادر مناطق لر نشین راه اندازی کنند و دادخواهی های خودرا با صدای رسا اعلام نمایند .زن لر باید همطراز زنان بهره مند جامعه قرار بگیرد و با حفظ هویت ومنزلت انسانی خود همچو زنان فارس از استقلال مالی و تمکن و تملک اموال و مستغلات و کارخانجات و نقدینه و اتومبیل بهره مند گردد .زن لر مستحق تمام حقوق انسانی است و تفاوتی بامرد ندارد .فقط جنسیت او متفاوت است .زن لر سیاهپوش است چون همواره عزادار است ؛ یکی از اعضای خانواده او یا اعدام شده است یا تیرباران و یا در جنگ کشته شده است . رنجور و نحیف است ؛ چون فاقد امکانات ورزشی و تفریحی و رفاهی است .
تبعیض و نژادپرستی حاکم بر جامعه فارس زبان باعث شده است تا زن لر نتواند در دادگاهها و ادارات دولتی بخوبی صحبت کند و از حقوق خود دفاع کند . زنان ما نیمی از جامعه ما هستند . بدون وجود آنها نمیتوان در مبارزات ملی پیروز شد .زنان لر باید حقوق به غارت رفته خودرا باز ستانی کنند و به کلیه مناسبات مردسالارانه پایان دهند .
زنان تحصیلکرده ودانشجویان که آگاهی بیشتری از فرهنگ ستیزی و تبعیض ملی دارند باید روشنگری کنند و داده های اطلاعاتی خودرا در اختیار دیگر همتباران خود قرار دهند . لرها بطور کلی ؛ چه مرد و چه زن همواره مورد توهین و تحقیر و تمسخر بی هویتان و بی صفتان قرار دارند و آماج حملات سخیف جوک سازان و برنامه سازان رادیو تلویزیونهای فارس زبان قرار دارند . زمان آن رسیده است تا هیچ تهاجم فرهنگی را بی جواب نگزارند و اجازه ندهند تا قوم ستیزان تزلزلی در مبارزه هویت طلبانه آنها ایجاد کنند .
بختیار

  • ۱۰
    Shares

بیشتر بخوانید:

نه به خشونت علیه زنان

۲۵ نوامبر به عنوان روز نه گفتن به خشونت علیه زنان نامگذاری شده است. اما …