تازه ها
Home / لرستانات / نسل کشی لرهای فیلی عراق حقیقتی انکار ناپذیر

نسل کشی لرهای فیلی عراق حقیقتی انکار ناپذیر


برگی از تاریخ لرستان
سایت مجلس شورای اسلامی به نقل از روزنامه الحیات ؛ چاپ لندن نوشت ” پارلمان عراق سرکوب لرهای فیلی را نسل کشی اعلام کرد. همچنین این روزنامه اذعان کرده که لرهای فیلی در زمان حکومت حسن البکر؛ در خلال سالهای ۱۹۷۰ تا ۷۵ میلادی و در زمان حکومت صدام حسین در سال ۱۹۸۰ میلادی؛ تحت مهاجرت اجباری قرار گرفتند .
نسل کشی یا ژنوساید ؛(Genocide)برای اولین بار توسط پروفسور رافائل لمکین لهستانی در سال ۱۹۳۳ ابداع شد و هدف وی از بیان چنین واژه ای بیان اعمالی است که هدف آن نابودی یک گروه نژادی؛ مذهبی یا اجتماعی میباشد .
سازمان ملل در ۹ دسامبر ۱۹۴۸قانون جلوگیری از نسل کشی را تصویب نمود .طبق ماده۶ اساسنامه دیوان کیفری بین المللی؛نسل کشی دارای مصادیق بارز زیر است .
۱- کشتن اعضای گروه.
۲- وارد نمودن آسیب شدید جسمی و روحی به تمامی اعضای مذکور.
۳- قرار دادن عمدی آنها در شرایط معیشتی نامناسب که منجر به نابودی جسمی بخشی یا تمام ی آنها شود .
۴- اقداماتی که منجر به جلوگیری از تولید نسل آنها شود .
۵- انتقال اجباری اطفال آنها به گروهی دیگر .
نسل کشی ,هدفی غیر انسانی است که طی آن یک گروه انسانی و اتنیکی شناسایی میشود و مورد هدف قرار میگیرد. اعضای گروه بطور فزاینده ای مورد ارعاب قرار میگیرند ,محاکمه میشوند. از اموال وداراییهای خود محروم گشته, تحقیر و آزار و اذیت میشوند ؛ ازخانه و منطقه آبا اجدادی خود رانده میشوند و در نهایت در مسیر نابودی و انکار قرار میگیرند .
با توجه به مصادیق فوق ؛میتوان اقداماتی را که رژیم بعث عراق بر علیه لرهای فیلی انجام داد ؛در زمره نسل کشی تعریف نمود .طبق مقاله منتشره UNHCR در ماه مارس ۲۰۰۴در مجله کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل؛ بطور تقریبی ۶۵% از ۲۰۰ هزار تن آوارگان عراقی در ایران ،لر فیلی بوده اند . البته لرهای فیلی در همه جای عراق به علت تبلیغات دولت ، به عنوان کرد فیلی شناخته میشوند .بالاخره بعد از چندین سال ؛ پارلمان عراق سرکوب لر هارا نسل کشی اعلام کرد .طی سالهای ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۰ رژیم بغداد گروه های زیادی از لرها را به زور اخراج نمود .به طور مثال در پاییز ۱۹۷۱ بیش از ۴۰ هزار تن از فیلی ها از عراق رانده شدند و در آوریل۱۹۸۰ قبل از هجوم عراق به ایران ؛۴۰ تن از متمولین بغداد به ساختمان اطاق بازرگانی عراق فراخوانده شدند که حدود یک سوم آنها لر بوده اند و به سرعت دستگیر و به ایران رانده شدند .سپس خانواده های آنان به ایران تبعید گشتند .بعدا تبعید به مقیاس وسیعتری ادامه یافت و تعداد لرهای تبعیدی بین صدهزار تا سیصذهزار برآورد شده است .
طبق گزارشات سازمانهای بین المللی ؛رژیم بعث عراق؛ اوراق هویت؛ اسناد مالکیت؛مدارک اشتغال و کلیه مدارک عراقی بودن لرهارا جمع آوری کرده و آنان را به ایران و سایر کشورها تبعید کرده است .همچنین تعدادی از آنان را به زندان های مخوف فرستاد که هیچگاه باز نگشتند .بعد از اشغال عراق توسط امریکا؛گورهای دسته جمعی بسیاری کشف شد که اجساد زیادی از کردهای شمال عراق ؛ لرها و اعراب شیعه در انها دفن دفن شده است .
وبسایتwww.9neesan.com از جمله سایتهایی است که به همراه تصویر؛ عمق این جنایت را نشان داده است .
کشتار و تبعید لرها در عراق به مقیاس وسیع و طی سالیان متمادی ؛ باهدف پاکسازی قومی در عراق صورت گرفته است. امید است با افشای این جنایات و با کمک سازمانهای حقوق بشری ما دیگر شاهد سرکوب لرها در هیچ کجای جهان نباشیم .
محمد مومنی موگویی بختیاری.

بیشتر بخوانید:

در راستای خیزش سراسری ایرانیان . بخش آموزش سیاسی حزب لرستانات

گونه های مختلف مبارزه مدنی . مبارزه مدنی و شیوه های عدم خشونت در تطاهرات …