تازه ها
Home / حقوق بشر / نگرانی در خصوص خودکشی کودکان در اقلیم لورستان

نگرانی در خصوص خودکشی کودکان در اقلیم لورستان

اطلاعات دقیق در مورد خودکشی افراد بر حسب سن, جنسیت, محل سکونت شهری/غیر شهری و همچنین وضعیت اقتصادی کسانی که دست به خودکشی میزنند در بسیاری کشورها وجود ندارد که این موضوع بررسی و تحقیقات در زمینه شناخت عوامل و ریشه های این پدیده اجتماعی در این کشورها را دشوار ساخته است. بر اساس آمار سال ۲۰۱۷ سازمان بهداشت جهانی, سالانه در حدود ۸۰۰۰۰۰ نفر در جهان به دلیل خودکشی جان خود را از دست میدهند . این میزان در حدود ۱.۴% آمار مرگ در جهان میباشد که در هر ۴۰ ثانیه یک مورد اتفاق افتاده است.  
خودکشی معمولا در بین افراد بزرگسال بیشتر است و وقوع آن بین مردها نسبت به زنان حدودا دو برابر است. خودکشی کودکان بین ۵-۱۴ سال حدود ۰.۶۳ درصد از میزان خودکشیها در جهان را به خود اختصاص میدهد و بیشترین نرخ خودکشی بر حسب سن مربوط به افراد بالای هفتاد سال است که در حدود ۲۷.۴۵ درصد میباشد. 
از مهمترین عوامل اقدام به خودکشی در جهان مشکلات سلامت روان, رکود اقتصادی, شیوع اسلحه, الگوهای روشنایی روز, قوانین طلاق, پوشش خودکشی توسط رسانه ها, و همچنین مصرف الکل میباشند. علاوه بر این دلایل دیگری نیز وجود دارند که انگیزه های اقدام به خودکشی در بین افراد با سنین مختلف را تقویت میکنند. 
به گفته مریم عباسی‌نژاد، مسئول برنامه «پیشگیری از خودکشی» در وزارت بهداشت ایران در گفتگو با خبرگزاری ایرنا, در سال ۱۳۹۷ تعداد  10000 نفر در ایران اقدام به خودکشی کرده اند که بیشتر این موارد در غرب ایران اتفاق افتاده است. به گزارش روزنامه همشهری آنلاین و به نقل از مسعود قادی پاشا معاون پزشکی و آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی ایران, سه استان کهگیلویه و بویر احمد، ایلام و کرمانشاه در صدر خودکشی به تعداد جمعیت قرار دارند. 
با این حال در خصوص میزان خودکشی بین کودکان آمار دقیقی توسط سازمان پزشکی قانونی ایران منتشر نشده است و در خصوص موارد خودکشی بین کودکان نیز که در رسانه ها منتشر میشوند نتیجه نهایی و دلایل مرگ برخی از این کودکان اعلام نشده است. تنها برخی آمار توسط سازمان ثبت احوال ایران در خصوص دلیل مرگ کودکان منتشر شده است که یک آمار کلی در خصوص میزان خودکشی کودکان به تفکیک استان/شهر/بخش و شرایط اقتصادی و اجتماعی زندگی آنان نیست. 
در سال گذشته موارد بسیاری از خودکشی کودکان در مناطق لورنشین ایران همچنانکه در مناطق دیگر ایران در رسانه های داخلی منتشر شده اند. خودکشی زینب ۱۱ ساله زردلانی در پشتکوه, خودکشی ۵ دانش آموز در رامهرمز, خودکشی کودک ۱۱ ساله در دیشموک بویراحمد, خودکشی محمد ۱۱ ساله در بلوک پادریا, خودکشی امیر ۱۵ ساله در اندیمشک, اقدام به خودکشی ۳ دختر نوجوان در دهدشت بویراحمد, خودکشی ساناز ۱۳ ساله و علی ۱۶ ساله در دیموشک بویراحمد,  خودکشی دختر ۱۵ ساله در گچساران, خودکشی دختر دانش اموز در مدرسه ای در کهگیلویه, خودکشی کودک ۱۱ ساله در کرمانشاه, خودکشی غزال حمزه ای دختر ۱۵ ساله در یکی از روستاهای لورستان از مواردی هستند که در یکی دو سال گذشته در مورد خودکشی کودکان در مناطق لورستان در رسانه های ایران منتشر شده اند.
انتشار اخبار خودکشی کودکان نگرانیهای زیادی را برای خانواده ها و همچنین برای پژوهشگران اجتماعی و سلامت به وجود آورده است. مسلما شفافیت در ارائه اطلاعات و آمار درست میتواند به پژوهشهایی در این زمینه کمک کند و دلایل و انگیزه های اقدام به خودکشی بین کودکان را مورد بررسی قرار بدهد.  مردم ساکن اقلیم لورستان به دلیل مشکلات اقتصادی و معیشتی و همچنین عدم برخورداری از امکانات رفاهی مناسب که در آمارهای اقتصادی ایران نیز به این مسئله اشاره شده است,  میتوانند بیشتر در معرض مشکلات روحی و چه بسا پرورش انگیزه های خودکشی باشند. نرخ بالای خودکشی در این خطه و به خصوص در بین کودکان بسیار نگران کننده است و از لحاظ بهداشت و سلامت عمومی کاهش آن از درجه بالایی از اهمیت برخودار است. 🖊ب.بیات
منابع:Hannah Ritchie, Max Roser and Esteban Ortiz-Ospina (2015) – “Suicide”. Published online at OurWorldInData.Suicide in The world, Global Health Estimates: World Health Organization; [2019]. Licence: CC BY-NC-SA 3.0 IGO.ü

بیشتر بخوانید:

دموکراسی پارلمانی و سابقه آن درایران

در قانون اساسى مشروطه, براى جلوگیرى از خود کامکى پادشاه و مشارکت مردم در اداره …