تازه ها
Home / اخبار / پاکسازی زبان فارسی .

پاکسازی زبان فارسی .

ستیز با ملیتهای ایران ابعاد گوناگونی دارد . سلطه دراز مدت استبداد تک ملیتی باعث شده است که این ناهنجاری هاعادی سازی شوند و به مرور زمان به گفتار و نوشتار روزمره تبدیل شوند .ملت ستیزی در ایران در ابعاد نظامی،سیاسی،اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی صورت گرفت .
در بعد فرهنگی، در ادامه سیاست هویت ستیزی ،در گفتار و نوشتار و محاورات عامیانه روزمره هموطنان فارس زبان ،یک سری وازگان زبان لری مورد تخریف قرار گرفته و به عنوان ابزاری برای سرکوب و تخقیر ملت لر مورد استفاده میشود .این استفاده ابزاری سهوا نیست و بصورت سازمان یافته و عمدا ،در راستای فرهنگ لر ستیزی استفاده میشود .
ریشه این سیاست تخریبی بر میگردد به جنگهایی که لرها با دولت مرکزی در طول این ۹۰ سال گذشته داشته اند و مقاومت لر در مقابل انقیاد و تحقیر و غارت منابع بوده است .
در ذیل به چند نمونه از این عبارات ابزار تخقیر میپردازیم .
۱ – مگه من از پشت کوه آمده ام . فارسها از این عبارت در مناسبتی استفاده میکنند که طرف قصد فریب اورا داشته باشد و او میخواهد ثابت کند که باهوش و زرنگ است و از پشتکوه نیامده است و متعلق به مناطق مسطح مرکزی میباشد و فریب نمیخورد .هرکس از پشت کوه بیاید نمیفهمد و زود فریب میخورد .از دیدگاه ما پشت کوه و پیش کوه ،محل استقرار کسانی است که مناعت طبعشان به بزرگی همان کوه هایی است که در انجا زندگی میکنند .بعد از جنگهایی که ارتش در پشتگوه لرستان انجام داد، این وازه در مخافل نظامی مطرح گردید و به مرور ادامه پیدا کرد .
۲-لچک به سر .لچک بخشی از لباس بختیاری میباشد که با منجق دوزی و سکه های اشرفی و طلا مزین شده است برای نگهداری مو در زیر «مینا »،که توری و بلندو تا روی زمین میرسد . میباشد . فارس زبانها ،به جای چارقد و چادرو مقنعه که متعلق به خودشان است ،زیرکانه با یک تیر دو نشان میزنند و در گفتار و نوشتار خود که میخواهند قبح حجاب و چارقد را نمایش دهند ، از واژه لچک و لچک به سر استفاده میکنند .
۳-هالو . در جامعه فارس ،« هالو »، به معنای خرفت و نفهم است .در تبلیغات منفی رزیم قبلی هم در فیلم «آقای هالو» بدان پرداخته شد .فارسها غبارت «مگه هالو گیر اورده ای« را استفاده میکنند . در صورتیکه هالو در زبان شیرین لری به معنی دایی میباشد و دایی در خانواده دارای ارج و احترام است و در جنگها که پدر خانواده کشته میشد ،سرپرستی خانواده به عهده هالو بود که اتفاقا خیلی آگاه و مدیر و دلسوز هم بود . ولی در جامعه فارس برای کوچک کردن او . در رادیو تلویزیون و سریال و سینما به تخریب او پرداختند .امروزه هم در اپوزیسیون فارس دلقکی هست که هنوز بعد از ۹۰ سال ،عامدا،این عنوان را استفاده میکند .
گیوه پا ،دهاتی ،چوپون ،اشرار ،یاغی و اخیرا هم ،تجزیه طلب ، ادامه روند تخقیر ملت لر میباشد که همواره در ستیز با استعمار و استبداد بوده است و خواهد بود .
مورد بعدی که قوم حاکم برای تخقیر ملیتها استفاده میکند ،«لهجه ستیزی» میباشد .
ملیتهای غیر فارس را مجبور به صحبت کردن به زبان نامادری کرده اند و آنوقت زمانیکه ما صحبت میکنیم میخندند به ما که لهجه دارد .در فیلمها و سریالهای تلویزیونی و نمایشات رادیویی همیشه آن کاراکتری که دون پایه و بد ترکیب است با لهجه صحبت میکند و اغلب هم در نقش نوکر و یا آبدارچی و سرایدار فارسها که بی لهجه صحبت میکنند ظاهر میشود .این فیلمها و سریالها زیر نطر وزارت امنیت و اطلاعات ،به صورت یک پروژه دراز مدت سالیان سال است که ادامه دارد و نشانگر روحیه نژادپرستانه و تمامیت خواهی و ادامه سیاست تحقیر و توهین ملیتهای محکوم و تحت ستم میباشد و نشانگر عدم رشد فکری و عدم درک اقلیت حاکم از احترام به فرهنگ و زبان و پوشش و آداب و رسوم ملتهای دیگر است .

بیشتر بخوانید:

انقلاب یا شورش؟

طیف سلطه طلب و تمرکز گرا سعی میکند به عناوین مختلف ،اپوزیسیون قدرتمندی را که …