تازه ها
Home / حقوق بشر / انحراف و انتقال آبهای منطقه بختیاری

انحراف و انتقال آبهای منطقه بختیاری

انحراف و انتقال آبهای منطقه بختیاری .
سالانه در حدود ۱۳ ملییاردمترمکعب آب از مناطق لرستان بختیاری خارج میگردد و به طرف شهرهای مناطق کویری هدایت میشود و باعث رونق اقتصادی و شکوفایی صنعتی شهرهای قم .یزد .کاشان .نائین .اصفهان .یزد .رفسنجان وکرمان میگردد .آنچه برای ملت مظلوم لر میماند فقر ؛ بیکاری ؛ عدم پیشرفت و آوارگی در شهرهای مرکزی است .
مردم ما از کمبود آب آشامیدنی رنج میبرند .در ۲۷۰ روستای لرستانات ؛ آبرسانی با تانکر انجام میگیرد. بعضی از روستاها در محاصره دریاچه سد و کوه قرار گرفته اند و تنها راه مالرو آنها در گتوند؛ زیر آب رفته است .لرها هیچگونه حق مالکیتی بر منابع آبی خود ندارند و از آنها سلب مالکیت شده است .در گذشته هم مراتع مارا از مالکیت ما خارج کردند و به اقتصاد دامپروری ما ضربه جبران ناپذیری زدند .
امروزه در خاورمیانه جنگ آب در میان است و آب و امنیت به هم گره خورده است .کوه زردکوه ؛در منطقه کوهرنگ بختیاری ؛ سرچشمه دو رود پر آب کارون و زاینده رود میباشد و از نطر ژئوپولیتیک دارای اهمیت زیادی میباشد . مافیای آب اصفهان با اعمال نفوذ در دولت و لابی قدرتمندی که در مجلس و دیگر نهادها دارد ؛ این پروژه هارا بعضا بدون مجوز به اجرا میگزارد . و تحت پوشش شرکتهای مهاب قدس و خاتم الانبیا و برقاب وابسته به سپاه پاسداران اجرا میگردد .اعتراضات مسالمت آمیز بختیاریان تا به حال هیچگونه اثری نداشته است . آخرین اعتراضات ؛ در هفته پیش؛تحت عنوان جنبش مخالف تونل و سد بهشت آباد و تونلهای هفتگانه؛ صورت گرفت و هیچکس پاسخگو نبود .
در ذیل لیست طرح های انتقال آب را ملاحظه کنید .
۱-طرح انتقال آب الیگودرز در لرستان ؛به قم .
۲-طرح انتقال آب کوهرنگ ۱ در چشمه کلنجی شهرستان کوهرنگ در بختیاری.۲۵۰ ملیون متر مکعب در سال .
۳- طرح انتقال آب کوهرنگ ۲ بر رودخانه ماربره شهرستان کوهرنگ .۲۵۰ ملیون متر مکعب در سال .
۴- طرح انتقال آب کوهرنگ ۳ بر رودخانه بیرگان در بختیاری .۲۵۰ ملیون متر مکغب در سال.
۵- طرح انتقال آب چشمه لنگان و خدنگستان در بختیاری . ۱۹۵ ملیون متر مکعب در سال .
۶-طرح انتقال آب تونل بهشت آباد در بختیاری .۱ملییارد متر مکعب در سال .
۷-طرح انتقال آب بازوفت در بختیاری
۸- تونل گلاب ۱
۹-تونل گلاب ۲
این اقدامات غیر مسئولانه و بدون کارشناسی ؛ باعث خشک شدن چاه ها و قنوات ؛ رودخانه ها و از بین بردن کشاورزی و دامداری و نابودی باغها و جالیزارها میگردد و ودر نهایت متروکه شدن سرزمین لرستانات و مهاجرت اجباری مردم به طرف شهرهای مرکزی و حاشیه نشینی وکارگری در آن مراکز میگردد که تبعات و پیامدهای منفی خودرا دارد و اثرات روحی روانی منفی از خود به جای خواهد نهاد .
فرامرز بختیار آوریل ۲۰۲۰

بیشتر بخوانید:

دموکراسی پارلمانی و سابقه آن درایران

در قانون اساسى مشروطه, براى جلوگیرى از خود کامکى پادشاه و مشارکت مردم در اداره …